måndag 22 augusti 2011

Nu är hösten snart här...

...och då förbereder jag mej med att sy en sjal. Jag kan sticka och virka, men sömnad ligger mej närmast hjärtat!
Så när jag behöver en sjal tänker jag att det måste gå att sy en sjal, en som inte är av tyg. Jag tog en sväng till lokala garnaffären (Kuligt i Laholm) och hittade 2 väldigt fina garner, och ännu bättre var att de var på rea!
Sen behöver man Soluvlies. Det är ett mellanlägg som smälter och försvinner i vatten. Det är ett mellanlägg som man kan ha till mycket, men som nästan ingen använder! Det finns i hobbyaffärer eller i tygaffärer. Jag handlar så klart på Tyglust i Laholm.


Det blir snyggt om man blandar olika kvaliteter och nyanser. Välj en sytråd som passar i färg eller som kontrasterar snyggt. Till min sjal gick det åt 2 trådrullar (Gütermann´s 200 m), men det beror helt och hållet på hur tätt man syr, och hur man syr mönstret som ska binda ihop allt.

 Min sjal ska bli trekantig. För att du ska kunna sno den om halsen måste långsidan vara minst 150 cm. Men lägg gärna på ca 10 cm för alla sömmarna gör att sjalen drar ihop sej lite.







Jag har klippt ut Soluvliesen till 2 lika stora trekanter. Sedan "strör" jag garnet över den ena biten. Jag rullar av garnet från nystanen och låter de ringla sej över Soluvliesen helt oregelbundet.






Därefter tar jag den andra trekanten av Solivlies och lägger den försiktigt ovanpå allt garnet. Jag fäster ihop lagerna med knappnålar så garnet stannar kvar.


Sen är det bara att sy!!! Jag har en så fiffig symaskin, en Husqvarna Designer SE, som har massor av fina sömmar, men den som är bäst till detta är en frihandssöm. Den syr raksöm med matartänderna nere så att man kan föra runt tyget i ett eget mönster. Längre ner ser ni en sjal som jag sytt i ett rutmönster, men på denna sjalen ska jag bara sy runt, runt.                                     
                                                                                 

Enklast är om man börjar sy på den högra sidan av tyget. Låt vänster sida ligga slätt på bordet och sy från höger till vänster och rulla ihop stycket efter hand. Om man syr så här så riskerar man inte att garnet glider och lägger sej i högar.                                                       


Så här ser det ut när alla sömmar är sydda!!!
Nu är det dax att skölja allt i ljummet vatten. Låt vattnet rinna och skölj försiktigt bort allt Soluvlies. Det blir lite slemmigt i början, man får skölja ganska länge. Sedan brukar jag lägga arbetet i en frottéhanddukoch krama ur vattnet innan jag låter det torka. Ibland har man ju bråttom och vill se resultatet snabbt och då kan man ju alltid föna det torrt eller hänga det framför en fläkt!

Visst blev de fina!?






1 kommentar: