måndag 14 november 2011

Mys i en cape!

Kommer ni ihåg att jag hade ett projekt på gång med trådtrassel?


Det blev en ullig och mysig cape! Pefekt att svepa om sej i höstmörkret, eller att glida runt på stan i!

Man kan dekorera och garnera precis så mycket eller lite som man vill.
(Jag har massor av trådtrassel kvar och huvudet fullt av idéer så det kommer mer!)



Jag lade ut trådtrasslet på capen och satte fast det med ett par nålar i varje hög.











Jag använde en söm för frihandsbroderi. Det går nog att sy en sådan söm på de flesta maskiner. Man sänker ner matartänderna så kan man föra tyget runt, runt medan nålen går upp och ner. Använd gärna lite längre stygnlängd om inte din symaskin har en automatisk frihandssöm.

Jag har valt att sy runt runt i cirklar. Det blir lite som blommor då. Jag tycker att de påminner lite om vallmo! (I alla fall den röda!)

När alla blommorna är klara tänker jag dekorera med lite pärlor i mitten, det blir som pistiller.

Ulltyget jag har använt är så kallad kokt ull. Det behöver man inte fålla eller kanta. Det är ett kul material som är lätt att arbeta med.

Men jag ville ha en snygg kant på  min cape så jag sydde en langettsöm runt hela capen. (På maskin, såklart! Av princip syr jag nästan ingenting för hand om det går att undvika! Jo, jag syr i knappar för hand för det håller bättre.)

Lättast när man syr en dekorsöm är att sy en bit in på tyget och sedan klippa av sömsmånen. Syr man i ytterkanten direkt så brukar kanten töja sej och sömmen blir heller inte lika jämn och fin.


Jag har en väldigt bra symaskin, en Husqvarna Designer SE, den har fantastiskt många bra funktioner. Min favoritfunktion är att den säger till när undertråden nästan är slut! Men när jag sydde mina ca 6 m langettsöm runt capen kom jag på att det ultimata hade varit om symaskinen hade kunnat styra själv. Jag har farthållare, men en funktion som hade kunnat styra sömmen utefter kanten hade suttit fint redan efter ett par, tre meter!

Jag satte ett par knappar under armarna, så håller den ihop bättre när man rör sej. Knapparna sydde jag så att det sitter en på motsatt sida också, då blir capen snygg från både framsidan och baksidan. Knäpper gör man med en kiltnål.

Så här fin och mysig blev den!


 Vill du göra en själv? Skriv ut mönstret här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar