söndag 30 september 2012

Kanelbullens dag!

Den 4 oktober är det Kanelbullens dag.

Jag är inte mycket för att baka bullar. Det tar för lång tid!

Nu har jag sytt kanelbullar i stället, fast jag vet inte om det gick fortare egentligen! Men å andra sidan håller de mycket, mycket längre än vanliga bullar!

Jag använde fröskals bomull och sydde tuber som är ca 50 cm långa och ca 2-3 cm i diameter. Fyll dem med vadd, och vira ihop dem som en bulle samtidigt som man syr ihop varven på undersidan.

Därefter penslade jag dem med uppvispat ägg, precis som man gör med riktiga kanelbullar, och brände av dem i ugnen på grilleffekt. Men se upp där, för det går hur fort som helst och passar man inte noga bränner man dem på ett par sekunder! Sedan limmade jag på vita pärlor så att det liknar pärlsocker.

Klart, kalorifritt och kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar