måndag 3 september 2012

Nostalgi symaskin!

När jag var liten och fick min första symaskin, jag var 8 år, då fick jag en Husqvarna Automatic.

Under årens lopp har jag bytt upp mej och jag har nu en Husqvarna Designer SE (som jag älskar!). Och jag skulle gärna köpa en sådan maskin till, nu när jag behöver en symaskin hemma till mitt nya syrum, men det är ju dyra maskiner och jag känner inte riktigt att jag har ekonomi till att köpa en till just nu, även om det vore fantastiskt kul att kunna sy och skapa och brodera här hemma utan att ha krav på att det ska vara färdigt en viss dag eller att det ska se ut på ett visst sätt.

Men min väninna Lotta har lånat ut sin symaskin till mej! Och det är en Husqvarna Automatic! En likadan som jag lärde mej sy på en gång. 

Vilken nostalgi kick!!! 

Jag kommer ihåg att den kändes stor och att jag fick höja stolen hela tiden för att nå upp. Den känns ju inte lika stor nu när jag har vuxit till mej (på alla håll) men eftersom jag har en för låg stol till skrivbordet så är känslan densamma nu som då, att jag inte riktigt når upp!


Men den stackars symaskinen har stått på Lottas vind i typ 10 år. Jag oljade och justerade och bytte nål och satte igång den. Den sydde som en gud och jag fick ihop de två hissgardinerna jag visade sist, men när det var dax för ett draperi så hände det nåt. Maskinen började skena! Jag tror att den förtog sej... 10 år på en vind och sen behöva sy med maxfart!

Så nu är den på service hos Ninas Sybutik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar