torsdag 23 maj 2013

Fjäril i regnbågens färger!

Någon stans i cyberrymden har jag sett en bild på en applikation som denna. Men jag kan absolut inte hitta den igen, men jag har ändå lyckats klurat ut hur den var gjord! 


Börja med att ta fram tygbitar i regnbågens alla färger! Man klipper det i exakt lika breda remsor. Mina är 6 cm breda (färdiga 4 cm). Välj vilken ordning du vill ha remsorna i och sy ihop dem till ett enda tyg. Pressa isär sömsmånerna.


Rita sedan upp en fjäril på ett papper. Rita den form du vill ha och den storlek du vill ha. Klipp ut den. 

Stryk sedan vliesofix på en bit svart tyg. Rita av fjärilen på vliesofixen och klipp ut den.


Lägg den svarta konturen av fjärilen ovanpå det randiga tyget. Med vliesofixen neråt!!! Pressa fast fjärilskonturen.

Pressa fast vliesofix på baksidan av hela alltet och klipp sedan rent runt kanterna.


Klart att pressa fast på ditt plagg! Jag strök på den på en klänning och zick zackade med en tät söm runt hela fjärilen. Enkelt när man har pressat fast den, för då rör sej inte tyglagerna och det blir inga veck eller bubblor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar