lördag 29 juni 2013

Nu bär det av till Guatemala!

Nu har jag packat färdigt och sitter i soffan och funderar på vad jag kan ha glömt... Och konstaterar att det som inte finns med behövs inte!

I morgon bär det som sagt iväg till Guatemala! Jag har fått världens chans att följa med på studieresa till just Guatemala. Jag ska åka med ett företag som heter Fair Monkey, de är direktimportörer och grossister av Fair Trade produkter. Vi har samarbetat en del med design, och  nu ska vi ta samarbetet till nya nivåer genom att jag får åka med Magdalena dit och utbyta kunskap och erfarenheter med Maya kvinnorna i de kooperativ som är knutna till Fair Monkey.


Kvinnorna väver de mest fantastiska tyger på midjeväv, vilket jag hoppas få prova på! Det ser ju ganska lätt ut på bilden ialla fall... :)



Här ser ni ett smakprov på deras fantatstiska väv- och broderikonst. Och vilka färgkombinationer! Helt i min smak!

Jag har sytt lite kläder av dessa fantastiska tyger. Så nu ser jag verkligen fram emot att få se tillverkningen i verkliga livet, och jag är säker på att jag kommer att komma hem med massor av inspiration och resväskan full av tyg!




Läs gärna mer om oss på denna länken http://www.laholmstidning.se/article/20130619/LAHOLM/130619122/-/sommerska-pa-uppdrag och följ oss såklart här på bloggen eller på min Facebooksida som heter Tyglust.

Nu ska jag kolla igenom packningen igen, jag packade ner en virknål och en massa garn i handbagaget, jag hoppas att jag kommer igenom säkerhetskontrollen med min virknål av trä, för annars blir det långa 15 timmars flygning mellan Köpenhamn och Guatemala City! (med mellanlandningar i Amsterdam och Panama). Och om jag blir av med virknålen så har jag ju packat ner alla garnnystanen i onödan...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar