söndag 7 juli 2013

Halvtid i Guatemala!

Nu har vi avslutat vårt jobb på Trama i Qutzaltenango. Det var helt fantastiska kvinnor som jag fick lära känna under en vecka. Och otroligt duktiga på sitt hantverk.

Deras specialitet är att väva på midjeväv. Det är en sorts portabel vävstol som man fäster ena sidan i en stolpe och den andra runt midjan. På så sätt kan kvinnorna väva när det finns tid. Sen rullar man bara ihop väven och pinnarna och tar dem med sej.

Detta var något jag verkligen ville prova. Det ser ju så lätt ut! ;)

Amparia och Oralia satte upp en väv till mej med de färger jag hade valt. Först ska man välja färg på tråden och sen på vilket sätt man vill ha ränderna. Här räknar Amparia ut hur många trådar man behöver för att få rätt bredd på sjalen jag ska väva.


Sen tar man tråden och virar den runt några pinnar för att få rätt längd och rätt antal trådar av var färg. Och i rätt ordning!


När detta är klart så sätter man upp själva väven. Och sen är det bara att köra igång!


Som ni ser så blir jag övervakad av både Amparia och Oralia! Amparia började väva åt mej och sen fick jag fortsätta själv. Det är egentligen ganska enkelt, men det gäller att hålla ordning på alla pinnarna och på vilket håll man vände varpen senast!


Så här fina blev vi i våra nya egendesignade sjalar! Magdalena har valt färgerna till sin sjal efter Quetzaltenangos färger, Amarillo Oro (guldgul), Purpureo (lila) och Magenta (cerise).

Men jag måste erkänna att jag fick hjälp att väva en bra bit, för jag hade inte hunnit med den på de timmar jag hade till förfogande. Oralia hjälpte till, och vilken fart hon hade på skytteln! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar