torsdag 4 juli 2013

På plats i Guatemala!

Efter 30 timmars resande var vi äntligen på plats i Quetzaltenango.

Efter en (inte så god) natts sömn (det skiljer 8 timmar) så begav vi oss till kooperativet Trama Textiles mitt i stan. Där träffade vi en grupp fantastiska kvinnor. De väver otroligt fina tyger som de sen förvandlar till väskor, neccessärer, sjalar mm. Jag träffade Fabiana som är sömmerska i kooperativet, och tillsammans med henne ska jag sy upp produkter som ni kommer att få se i Fair Monkeys kollektion till våren!


Jag är ganska lång i vanliga fall, men jämte Fabiana ter jag mej som en jätte! Alla (nästan) är väldigt korta, runt 150-160 cm. Mycket beror på stor fattigdom och därav dåligt med mat, vilket gör att många lider av näringsbrist, och det har i sin tur gått i arv genetiskt.

För att vi skulle komma igång med syandet så började vi med att åka till en tygaffär. 


Här fanns det tyg på både längden och tvären! Men inga sybehör, så det fick vi ta i nästa kvarter!


Nu har vi sytt i tre dagar och bitarna börjar falla på plats. Fabiana är jätteduktig, och jag lär mej vad som finns att tillgå och vad som går att göra. Jag måste också säga att min spanska har utökats med flera nya ord. Både fackord och konversation.

Ikväll skulle vi gått ut för att äta, men strömmen gick när vi var på hotellet, och här i Guatemala bör man inte vandra runt när det är mörkt, det är ganska mycket kriminalitet här. Och när strömmen väl kom tillbaka så började regnandet! Det är regnperiod och det regnar verkligen!!! Så vår middag ikväll blev varsin mango och en handfull plommon! Men annars måste jag säga att all mat här är riktigt, riktigt god!


Följ oss gärna på Facebook för fler uppdateringar! Hasta luego!

1 kommentar:

  1. Åh vad kul att läsa, häftigt att du har kommit dit nu! Du spanar väl efter "mitt" klänningstyg va? ;-) Ha en ljuvlig resa, hälsningar sykurs-Lotta!

    SvaraRadera